Problematika životnosti pneumatik se objevuje v médiích s různým doporučením, které by měli spotřebitelé brát v úvahu při nákupu pneumatik. Máme chtít "nové" a "čerstvé" produkty a při nákupu kontrolovat datum výroby pneumatiky (tzv. DOT číslo)? Základním faktem je, že neexistují žádná věděcká a technická data k určení maximálního stáří nové, nepoužité pneumatiky pro osobní, 4x4 a lehké nákladní vozy! Stárnutí pneumatiky je projevem chemických a fyzikálních procesů, které probíhají velmi pomalu u nových, nepoužívaných pneu pokud jsou správně skladovány. Při skladování za doporučených podmínek (např.: v chladu, suchu, mimo dosah přímého světla a chemických látek), si bude pneumatika udržovat své původní dobře vyvážené vlastnosti po dlouhé časové období. Správně skladované a nepoužívané pneumatiky do stáří 5 let mohou být prodávány jako nové pneumatiky a je možné je dát do normálního provozu. K tomuto názoru dospěli přední výrobci pneumatik jako je Michelin, Continental, GoodYear, ale také i národní asociace gumárenské průmyslu (NTDA), asociace japonských výrobců automobilových pneumatik (JATMA) a ještě například atomotoklub České republiky. Britská norma BS AU 50 dokonce hovoří o stáří 6 let. V oficiální publikaci ETRTO (evropská technická organizace výrobců pneumatik a ráfků) je uvedeno doporučení ke skladování pneumatik, duší a ráfků. Samotný dokument nemá právní účinnost, ale v praxi se lze jeho směrnicemi bez problémů řídit. Tato doporučení nedefinují časový limit pro prodej pneumatiky, ale soustředí se na správné skladování, aby se zachovaly vlastnosti pneumatiky. Správné skladování znamená kromě jiného ochranu před vysokými teplotami a změnami teplot, vlhkostí, ozónem, ultrafialovým zářením, tuky a agresivními chemikáliemi.
Pneumatiky se skládají z nejrůznějších typů materiálů a pryžových směsí, které mají výkonnostní vlastnosti důležité pro řádnou funkci pneumatiky samotné. Vlastnosti těchto komponentů se v průběhu času vyvíjejí. U každé pneumatiky tato evoluce závisí na celé řadě faktorů, jako jsou například počasí, podmínky, za jakých se pneumatiky skladují, a podmínky, v jakých se pneumatiky používají (zatížení, rychlost, tlak nahuštění, údržba, atd.) a kterým jsou pneumatiky během doby, kdy se používají, vystavovány. Vývoj stavu v závislosti na okolních podmínkách může být velice různý, takže předpovědět přesně životnost určité pneumatiky předem není zkrátka možné. Nicméně čím starší pneumatika je, tím větší je pravděpodobnost, že ji bude třeba vyměnit kvůli změnám, které v ní proběhly v důsledku používání, nebo z jiných důvodů, které se objeví při kontrole nebo během používání. Většinu pneumatik je třeba vyměnit dříve než po deseti letech, avšak doporučuje se, aby každá pneumatika, která je stará 10 let a více od data výroby, a to platí i pro rezervní pneumatiku, byla vyměněna čistě z bezpečnostních důvodů, a to i tehdy, vypadá-li pneumatika použitelně a vzorek není sjetý tak, aby ji bylo nutné měnit. Pneumatiky, které se používají 5 let a déle by měl odborný pracovník zkontrolovat minimálně jednou za rok. Zdůrazňujeme, že je důležité, aby spotřebitel sledoval nejen stav pneumatiky „na pohled“ a tlak nahuštění, ale také veškeré změny v dynamickém chování, např. rychlejší ucházení pneumatik, hlučnost a vibrace, což by mohly být známky toho, že pneumatiku je třeba vyřadit z provozu, protože jinak by mohlo dojít k defektu.
Detailní informace a mnohem více naleznete v přiložené dokumentaci tohoto článku.
Laurinova 92/32, 293 01 Mladá Boleslav | |
+420 326 338 274 | |
obchod@svetpneu.cz | |
Po-Pá, 7:00 - 17:00 |